លទ្ធផល​គំហើញ​នៃ​កំណាយ​ស្រាវជ្រាវ​បុរាណវិទ្យា​នៅ​ប្រាសាទបន្ទាយក្តី

431
ចំនួនអ្នកមើល

​កំណាយ​ស្រាវជ្រាវ​បុរាណវិទ្យា​នៅ​ប្រាសាទបន្ទាយក្តី បានចាប់ផ្តើម​ឡើង​នៅ​ថ្ងៃទី​១០ និង​បញ្ចប់​នៅ​ថ្ងៃទី​២១ ខែសីហា ឆ្នាំ​២០១៩ ក្រោម​កិច្ចសហការ​រវាង​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា​ជាមួយ​សាកលវិទ្យាល័យ​សូ​ហ្វី​យ៉ា​ប្រទេស​ជប៉ុន និង​សាកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​វិចិត្រសិល្បៈ ដើម្បី​ដឹង​អំពី​ការវិវឌ្ឍ​នៃ​រចនា​សម្ពន្ធ និង​ទំនាក់ទំនង​របស់​សំណង់​នីមួយៗ ព្រមទាំង​ការបណ្ដុះបណ្ដាល​ដល់​និស្សិត​មហាវិទ្យាល័យ​បុរាណវិទ្យា និង​ស្ថាបត្យកម្ម ក្នុង​កម្មវិធី​បណ្ដុះបណ្ដាល​របស់​សាកលវិទ្យាល័យ​សូ​ហ្វី​យ៉ា​។

​លោក ញឹម សុធា​វិន្ទ អ្នកស្រាវជ្រាវ​នៃ​សាកលវិទ្យាល័យ​សូ​ហ្វី​យ៉ា​ប្រទេស​ជប៉ុន បានឱ្យដឹងថា នៅ​ឆ្នាំ​២០១៩ យើង​បានធ្វើ​កំណាយ​នៅ​ទីតាំង​នៃ​សំណង់​មួយ​ហៅថា «​ខឿន​ព្រះពុទ្ធសាសនា​» ក្នុង​គោលបំណង​ចង់​បញ្ជាក់បន្ថែម​លើ​កំណាយ​កាលពី​ឆ្នាំ​១៩៩៥​និង​១៩៩៦ ដែល​បានធ្វើ​នៅ​ផ្នែក​ខាងលិច​នៃ​ខឿន​ព្រះពុទ្ធសាសនា​នេះ​។

​លោក ញឹម សុធា​វិន្ទ បន្តថា កន្លងមក​ក្រុមការងារ​បាន​ប្រទះឃើញ​កោដ្ឋ​ដាក់​ឆ្អឹង​ខ្លះ​ដែលជា​ភាជន៍​ចិន ផលិត​ក្នុង​រវាង​ស​.​វ​.​ទី​១៦​និង​១៧​។ លើក​នេះ យើង​បើក​រណ្ដៅ​ធ្វើ​កំណាយ​នៅ​ផ្នែក​ខាងកើត ដើម្បី​ចង់ដឹងថា តើ​មាន​កោដ្ឋ​ដែល​គេ​យកមក​បញ្ចុះ​នៅ​ទីតាំង​ខឿន​ព្រះពុទ្ធសាសនា​នេះ​ទៀត​ដែរឬទេ​? ហើយក៏​ចង់​ស្វែងយល់​អំពី​ទំនាក់ទំនង​នៃ​រចនា​សម្ពន្ធ​របស់​ខឿន​ព្រះពុទ្ធសាសនា និង​សំណង់​ថ្មបាយក្រៀម (​យើង​ឱ្យ​ឈ្មោះថា C19) រួមទាំង​សំណង់​មួយទៀត​ដែល​យើង​មិនទាន់​ដឹង​អំពី​តួនាទី​ពិតប្រាកដ​។ ថ្វី​ត្បិត​យើង​មិនអាច​កំណត់​កាលបរិច្ឆេទ​នៃ​សំណង់ C19 ក្ដី ប៉ុន្តែ​យើង​យល់ថា វា​សាង​មុន​ខឿន​ព្រះពុទ្ធសាសនា នេះ​បើ​ពិនិត្យមើល​លើ​ស្ថានភាព​គ្រឹះ​នៃ​សំណង់​ដែល​យើង​ធ្វើ​កំណាយ​ឃើញ​។ យើង​នឹងធ្វើ​កំណាយ​បញ្ជាក់​ម្ដងទៀត​នៅ​ឆ្នាំក្រោយ ដើម្បី​ស្វែងយល់​លម្អិត​អំពី​រចនា​សម្ពន្ធ​របស់​សំណង់​ទាំងពីរ​នេះ​។​

ព័ត៌មានជាតិ ថ្មីៗ

​លោក សុធា​វិន្ទ បញ្ជាក់ទៀតថា កំណាយ​លើក​នេះ យើង​បាន​ប្រទះឃើញ​កោដ្ឋ​ចំនួន​៣ ចាន​ដាក់​ឆ្អឹង​ចំនួន​៣ និង​ដប​ដាក់​ទឹក​ចំនួន​៤ (​បើ​ពង្រីក​រណ្ដៅ​កំណាយ​អាចមាន​ច្រើន​ទៀត​) ដែល​គេ​យកមក​បញ្ចុះ​នៅ​ទីតាំង​នៃ​ខឿន​ព្រះពុទ្ធសាសនា​នេះ​។ បើ​ពិនិត្យ​លើ​ការបញ្ចុះ​ដោយមាន​ដាក់​ដប​ទឹក និង​ប្រភេទ​កោដ្ឋ គឺជា​របស់​ថ្មី​ទេ អាច​ក្នុង​រវាង​៤០​ទៅ​៦០​ឆ្នាំ​ប៉ុណ្ណោះ​។ យោងតាម​អ្នកភូមិ​រហាល ពួកគាត់​ថា​នៅក្នុង​ទសវត្ស​ឆ្នាំ​១៩៨០ មាន​អ្នកភូមិ​រហាល និង​ស្រះស្រង់ (​ភូមិ​នៅក្បែរ​ប្រាសាទ​) បាន​យក​កោដ្ឋ​មក​បញ្ចុះ​នៅទីនេះ ខ្លះ​យកទៅ​បញ្ចុះ​នៅ​អង្គរវត្ត​។ កាលពី​ទសវត្ស​ឆ្នាំ​១៩៧០ ពេលដែល​មានការ​ទម្លាក់​គ្រាប់បែក​ខ្លាំង អ្នកភូមិ​នៅក្បែរ​បន្ទាយក្ដី​ក៏បាន​នាំគ្នា​មក​រស់នៅក្នុង​បរិវេណ​ប្រាសាទ​នេះ​ច្រើន ដើម្បី​សុវត្ថិភាព​។ ពេលនោះ​ក៏មាន​គេ​យក​កោដ្ឋ​សាច់ញាតិ​មក​បញ្ចុះ​នៅ​ជុំវិញ​ខឿន​ព្រះ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​នេះដែរ​។ រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ ពេល​ចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ និង​មុន​ភ្ជុំបិណ្ឌ អ្នកភូមិ​តែងតែ​មក​រៀបចំ​ពិធី​នៅទីនេះ ដើម្បី​រំឭក​ដល់​សាច់ញាតិ​ដែល​បាន​ចែក​ស្ថាន​ទៅ​។ ក្រុមការងារ​ក៏​នឹង​ស្រាវជ្រាវ​បន្ត​រក​សាច់ញាតិ​ដែល​បាន​យក​កោដ្ឋ​មក​បញ្ចុះ​នៅ​ទីតាំង​នេះ ដើម្បី​ដឹង​ព័ត៌មាន​លម្អិត​ក្រោយ​ចប់​កំណាយ​។

​សូមបញ្ជាក់ថា ក្នុង​រយៈពេល​ជិត​៣០​ឆ្នាំនេះ យើង​បាន​យល់​អំពី​ការវិវឌ្ឍ​ន៍​និង​សម័យកាល​របស់​រចនា​សម្ពន្ធ​នៃ​សំណង់​នីមួយៗ​។ ទោះបី​សំណង់​នៃ​ប្រាសាទបន្ទាយក្ដី​បាន​សាង​ឡើង​នៅក្នុង​រាជ្យ​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័នទី​៧ នា​ចុង​ស​.​វ​ទី​១២​ក្ដី ប៉ុន្តែ​យើង​បាន​រកឃើញ​រចនា​សម្ព​ន្ធ​នៃ​សំណង់​ខ្លះ​នៅ​ស​.​វ​.​ទី​១០ និង​ទី​១១​ដែរ​។ បើ​យោងតាម​សិលាចារឹក​ស្ដុក​កក់ធំ (K.235) ចារ​នៅក្នុង​ឆ្នាំ​១០៥១​គ​.​ស ទីតាំង​នៃ​ប្រាសាទ​នេះ​មាន​មនុ​ស្សមក​តាំងទី​បង្កើតជា​ភូមិ ស្រុក​នៅ​ដើម​ស​.​វ​ទី​៩ ដែល​សូម្បីតែ​ឈ្មោះ​នៃ​ប្រាសាទ​នេះ “​ក្ដី​” ក៏មាន​ចារ​នៅក្នុង​សិលាចារឹក​ស្ដុក​កក់ធំ និង​សិលាចារឹក​ប្រាសាទបាតជុំ (K.266) ដែរ​។ ក្រៅពីនេះ​យើង​ក៏បាន​ធ្វើ​កំណាយ​រកឃើញ​វត្ថុ​សិល្បៈ​ជាច្រើន​នៅក្នុង​បរិវេណ​បន្ទាយក្ដី ជាពិសេស​នៅ​ឆ្នាំ​២០០០​និង​២០០១ យើង​បានធ្វើ​កំណាយ​រកឃើញ​ប្រតិមា​ព្រះ​ពុទ្ធរូប​ចំនួន​២៧៤​បំណែក ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ​២០១០ រកឃើញ​ចំនួន​៦​បំណែ​កទៀត ដែល​សព្វថ្ងៃ​ប្រតិមា​ទាំងនោះ​ដាក់​តាំងនៅ​សារមន្ទីរ​ព្រះ​នរោត្តម សីហនុ​-​អង្គរ​៕

​អត្ថបទ និង រូបភាព​៖ អ៊ិន សី​ហរិ​ទ្ធ​